Bonus på gösfiske

Söndagen den 2 maj hade jag och min klasskompis Elias planerat att vi skulle vertikalfiska gös. Vi skulle mötas kl 08:30 där vi skulle ha blivit hämtade men dom som skulle hämta oss kom aldrig. Plötsligt kom en av vår skolas fritidsvärdar förbi. Vi pratade lite med honom och sa att utkörningen inte blev av för att vi var dom enda som ville bli utkörda. Efter det gick vi hem till mig för att komma på vad vi skulle göra. Elias kom på att vi kunde ringa till vår klasskompis Mike som har bil. Han ville gärna köra oss till Västra Örten. Det ända han ville var att han fick följa med ut och fiska. Elias och jag drog till Deje där vi skulle möta Mike.

När vi kom ut på sjön märkte vi att ekolodet inte fungerade så det blev svårt att hitta gös och de bra gösställena,  men efter några timmar hittade vi en plats som verkade bra. Vi hade  rätt och efter en liten stund fick Mike dagens första gös och ett nytt personbästa på gös.

Vi  fiskade en stund på platsen, sedan rodde vi till ett annat ställe i sjön. Halvvägs stannade vi och fiskade lite gädda. Här fick Mike 2 små gäddor.

.IMG_3329

Efter det  drog vi till en tredje plats där Elias fick en gädda. Vi det laget var klockan ca. halv åtta och jag hade inte fått fisk så nu var jag desperat. Det började bli sent så vi bestämde oss för att ro till den sista platsen för dagen. Nu var sista chansen att få fisk! På väg  till platsen trollade Mike och jag. Åter igen hade Mike tur och för andra gången den dagen tog han nytt pb.IMG_3316

Nu var jag bara mer fast besluten att få fisk men som sagt det var sista chansen att få fisk.  Jag var trött och uppgiven och trodde att det skulle bli en nolltur från min sida, men nej. Ca. 20 meter från den sista platsen hände det. Jag fick fisk men ingen tid till att bli glad. Den skulle ju också upp i båten. Det var en stark fisk men fighten dog väldigt fort. Det kändes nästan som att jag hade en klump av irritation och svartsjuka i hjärtat som lossnade och försvann när Elias håvade fisken. Jag vet inte hur det var för de andra men det var min höjdpunkt på turen. Min första svenska öring. 46 cm och 1100 gram.

Efter det fick vi inte mer fisk och vi drog hem, men det gjorde inte något för efter nästan 12 timmars fiske hade jag inte nollat.