Plan B bar frukt

En lördag i november hade jag och två kompisar beslutat att fiska öring ifrån flytring.

Men så blev det inte då vi var för sent ute med att meddela det till vattenvårdsområdet, så där stod vi utan någon plan för vad vi skulle göra. Då fick Krisse en idé, vi kunde ju fråga vår lärare om han kände till någon liten sjö där det skulle vara bra för både kvalitet och kvantitet av gäddor vilket betyder många fiskar och lite större fiskar, och ja, han kände till ett ställe som lät bra.

Lördag                                                                                                                                         Dagen efter drog vi till sjön och det var bättre än vi kunde ha tänkt oss och vädret var fantastisk! Nu var det bara att pumpa upp flytringana och paddla ut, men då Mike började pumpa luft i sin flytring hörde vi en visslande ljud. Vi upptäckte att det var ett hål i den ifrån en gammal lagning som hade släppt. Vi tänkte att det kanske gick att fixa det med silvertejp,  men vi hade ingen, så Mike fick köra bort till närmsta butik för att köpa lite.
Medans han körde efter det tog Krisse och jag några kast på bryggan, vi hann ta tre kast innan Mike kom tillbaka.  Exakt då Mike gick ut på bryggan och jag var på väg tillbaka så hör jag Krisse skrika, och då har han redan lyckats ta den första fisken för dagen.

Efter det så blev jag väldigt sugen på att komma ut och börja fiska, vi pumpade snabbt upp flytringarna och lagade Mikes flytring med silvertejpen han köpte. Allt var bra nu tänkte vi. Men…
Efter 20 minuter på vattnet så hörde jag Mike skrika: ”Grabbar hålet är inte fixat!” Så trots vår fina lagning så lyckades det ändå läcka ut luft. Då bestämde vi att vi skulle turas om med de två flytringar som var hela, så en fick stå på land medans de andra två fiskade och sedan bytte av varandra.

Untitled

Jag paddlade långt ner på sjön från de andra, ner till en liten vik i vassen som jag tyckte såg het ut. Det blev stället som jag tog min första fisk från en flytring. En skaplig höstgädda på 87-88cm och ca 6 kilo. Här är en video på både hugg och drillning.

Efter fisken här så var min fisketid slut och jag skulle paddla tillbaka till bryggan för att byta med Krisse som stod på land. En kort tid efter jag kommit i land så kom Mike paddlande med blodig hand. Han hade fått två gäddor men ena av dem hade bestämt sig för att Mike inte skulle ha det så enkelt och då han hade tagit kort på gäddan så hade den vridit sig och lyckats hugga honom i handen.
Det löste sig snabbt dock med ett första-hjälpen-kit och lite silvertejp. Sedan for han glatt tillbaka ut och fortsatte fiska.
Detta är gäddan som fick hans hand.

20151114_141934

Allt som allt var det en bra dag med totalt sex gäddor landade. En till mig, en till Krisse och fyra till Mike (som körde spinn).
Jag fick största fisken för dagen på sex kilo, och Mike fick den näst största på runt fyra kilo.